zondag 27 april 2014

Voorrijden van de MM-rit van 18 mei samen met Alwyn Jones

 

In de nazomer van 2013 reden Maartje en ik tijdens een ritje samen terug naar huis. In Trois-Pont dronken we een koffietje en zouden via via terug naar huis rijden, vertrouwend op onze GPS. Het daaropvolgend stukje herkenden we als zo’n fijn stukje rijden, als dat we geregeld tegenkwamen in de Eifel en het Zwarte woud. Achteraf hielden we een stop in Huy… Op het pleintje waar Jack en ik in november 2012 nog eens een halte hielden. Ik beloofde mezelve dat ik voor MM nog eens een rit zou uitwerken, want dit is zoooo mooi stukje rijden.

Tussen Trois-Pont en Huy ligt de N66…. 60 km bochtenplezier, slechts één keer een kruispunt oversteken, verder continu voorrangsweg… en als je dit stukje Belgische “Hochwalderstrasse” rijdt… komt je continu collega-motorrijders tegen. Je kan eindigen met de Muur van Huy (uit de wielerklassieker de Waalse Pijl). Wie wil oefenen in het bochtenrijden, ideaal stukje rijden. Wie sportief wil zijn of haar grenzen wil verkennen…het summum parcours. Of je motor van dit stukje houdt? Kijk maar naar toerenteller Knipogende emoticon.

Ik heb de rit in 3 delen gemaakt:

1- gevarieerde route, vertrekkend bij ons thuis…een heerlijk opwarmstukje, een toeristisch stukje… Eenmaal op het plateau als we Moelingen voorbij zijn…begint de echte pret… uiteraard bouw ik altijd een verrassingsstukje erin. De laatste 40 km zijn alvast een opwarmertje voor de N66.

2- een pauze op een terrasje bij Coo of in Trois-Pont zelf, wat je verkiest. Nadien kan je de verkeersborden volgen N66 Huy…of je laadt het 2e gedeelte van de route. Naar behoeven, rij je sommige stukken van de N66 op en neer… om nog meer smulplezier te hebben. Op het laatste… heb ik een kleine zwiep gemaakt, om ook de Muur van Hoei te rijden… Naast motorrijden is wielrennen ook mijn passie… Tjeetje..das echt superstijl daar!!!

3- Als je terug richting Noorden rijdt (in mijn geval Overpelt) kan je kiezen voor vlotte provinciale wegen (Hannuit, Sint-Truiden, Hasselt…) of een binnendoorrit (wel uitgewerkt al, maar nog niet getest). Ook dit stukje voert je langs mooie stukjes landschap.

Alwyn en ik hebben in ieder geval genoten van de verborgen uitdagingen die in deze rit zaten Glimlach Glimlach 

De afbeelding die je hieronder ziet, heeft Johan mij toegestuurd uit een Michelin-gids. Leuk als je merkt dat wat je zelf had ontdekt, ook beschreven staat in een toeristische gids…enne bedankt Johan! Probeer 18 mei vrij te krijgen hé… maken we er weer een heerlijke zondag van Glimlach      

        route Huy - Trois-Ponts

transparent(1)

vrijdag 11 april 2014

Effe Apeldoorn bellen? Wij scheuren er liever naar toe….. fijne rit met Rob!

 

Na drie weken verplichte rust door operatie…eerste poging om te rijden… Heerlijk genoten: heenreis over de snelweg en binnendoor terug. Voordeel om met 2 te rijden…je kan echt overal tussendoor! Alweer 300km op de teller Knipogende emoticon

P1120518P1120519

zondag 23 maart 2014

Mooie kleur hé…

 

Voorlopig geen motorrijden…teelballen en p…dragen deze kleur! Knipogende emoticon

blauw 

Vrijdag 21 maart operatie liesbreuk

Zaterdag nog vrij aardig…

Zondag: pijn niet te harden… spoed

Maandag lukt een beetje…

Dinsdag pffff….

Woensdag…toch nog maar eens dokter opzoeken…

dinsdag 11 maart 2014

Bochtentechniek...... vanuit je stoel (beter) leren rijden!

Heyyy beste motormaat....

Afgelopen winteravonden heb ik urenlang naar YouTube filmpjes gekeken, waar ik ongevallen van motorrijders bestudeerde. 
Wat gebeurt er?
Wat was de aanleiding?
Welke gevolgen had het ongeval?
Wat leer ik hier uit?
Onbewust heeft dit invloed op je eigen rijgedrag en (juiste) reactievermogen.
Altijd vooropstellend: ik rij met een gerust en ontspannen hart!

Ik ben op een filmpje gestoten dat ik in één keer heb uitgekeken. 

"Twist of the Wrist" deel II.   van de hand van Keith Code

Stap-voor-stap instructies waarmee elke sportieve motorrijder die serieus met zijn sport bezig is zijn talenten naar een hoger niveau kan brengen. Sneller, veiliger, met meer zelfvertrouwen op straat en op circuit; leer van deze dvd (of YouTube) 

Om het Engels iets beter in de finesse te begrijpen, ben ik op zoek gegaan naar een Nederlandse versie (wel gevonden, ondertiteling) maar kwam ook op een Word-document uit.

Ik heb zelf de dvd-versie (in het Engels) gekeken, nadien nog eens een keer, met afwisselend, per hoofdstukje een stukje gelezen en ondertussen erbij nagedacht (en gebabbeld met Maartje) hoe wij dit doen, waar onze fouten liggen, enz.....

YouTube versie van de dvd (Engelstalig):
Twist of the Wrist deel 2 (bochtentechniek)

Word-document van de dvd (nederlandstalig) of je stuurt me een persoonlijk mailtje en antwoord je met een bijlage.

Word-document Twist of the Wrist deel 2 Nederlandstalig

Veel kijk-, lees- en leerplezier :) :)
Erwin

maandag 27 januari 2014

Een interessante link….

 

Iets naar beneden scrollen…. en je vindt er goeie informatie over de K1200RS

 

http://pirateslair.net/Howto.htm

Wat is de oplossing voor de gasklepservomotor?

Wat zijn we tegengekomen bij de afstelling.

  1. Alles gemonteerd en klaargemaakt voor de fijnregeling.
    P1110622
  2. Aangesloten aan de Motronic
    P1110638
  3. Vaststelling: alle 4 schroeven voor de regeling van de druk per cilinder zaten volledig dicht. We regelen alles zodat we binnen de norm van 10 zitten voor het drukverschil
    P1110644
  4. Constatering: een te hoog stationair toerental. We verwijderen even de gasklepservomotor.
    P1110642
  5. Wat is de functie van een gasklepservomotor? (in eigen woorden)
    Je hebt een manuele chokeregelaar, je trekt uit en schuift terug als de motor warm is.
    De K1200RS heeft een automatische choke. Bij koude motor, worden de gaskleppen opengezet, een sensor (bij de motor)  geeft commando om terug te sluiten als de bedrijfstemperatuur van de motor is bereikt.
    27-1-2014 9-44-16
  6. We kunnen een perfecte regeling afstellen…. Maar… als de gasklepservomotor terug monteren, drukt hij het toerental terug omhoog, ondanks dat de motortemperatuur op juiste waarde zit (geen koude motor meer).
    P1110650
  7. Wat hebben we allemaal geprobeerd?
    a) de ophangbeugel gecontroleerd (verbogen? vast? ….)
    b) 5 andere gasklepservomotortjes gemonteerd… idem dito verhaal
    c) onze gasklepservomotor heeft de zelfde maten/uitslag/afstand als de andere gasklepservomotors
    d) benzinetank en luchtfilter terug verwijderd en gekeken of we de stelschroef opnieuw moeten instellen? Was nog verzegeld, stond juist, maar ook als we deze willen uitdraaien, overbrugd dit het verschil niet.
    e) De beugel van gasklepservomotor zit met 4 schroeven vast… en de stand is vergelijkbaar met 5 andere gaskleppen die we erbij gehouden hebben
    f) uiteraard hebben we ook de sensoren gecontroleerd, vervangen…. steeds weer het zelfde resultaat!
  8. Hoe kan dit? Er is gedemonteerd…. gereinigd… en teruggeplaatst. Niets is veranderd, niets is geforceerd, met omzichtigheid behandeld…. Help!!! Hieronder is de foto bij demontage…. Ik zie dat er een speling is tussen de houder en de gasklepservomotor… (Was dat destijds de oplossing?)
    P1110192