Santiago de Compostella 2014...15...16....17?

Met de motor naar Santiago de Compostella..., een verhaal zonder einde!

Ik heb bewondering voor de mensen die te voet naar Santiago de Compostella gaan.

Op TV Een, zag ik een reportage/reeks over een wandeltocht naar Santiago. Een man vertrok vanuit België en maakte telkens korte fragmentjes wat ie onderweg beleefde. De reportage was een montage van al deze fragmentjes. Dit vond ik prachtige televisie.... heeft indruk nagelaten.   Man bijt hond

Ooit... maar daarvoor heb je tijd, moed en motivatie voor nodig. Met de fiets lijkt me eerder haalbaar, doch hiervoor ben ik een (nog) te weinig geoefend fietser, los van alle voorbereidingen die er bij komen te kijken. 
Met de motor lijkt me sneller haalbaar voor mij :-) !

2014 gaf door omstandigheden een kans om de reis met de motor te plannen, vanuit Overpelt.
Veel gelezen, veel blogs geraadpleegd, periode uitgezocht, routes uitgedokterd.....
Eén ding was al duidelijk, neem met de motor niet de voetgangersroute. Deze tochten zijn erop gemaakt om zo weinig mogelijk hoogteverschillen te kennen.
oh ja... op YouTube...ontelbare filmpjes te vinden: "met de motor naar Santiago de Compostella"
Vaak denk ik bij het kijken.... "Euhhhh, wat is hier nu precies te zien? rechte wegen en wat landschap en tenslotte het doel: Yeaahhh Santiago"?

Helaas, ik zou Compostella niet bereiken in 2014! In goede handen

Mijn fysiek herstel na een operatie zorgde hiervoor, onverantwoord om te rijden. Bijna vergeten te melden: enkele reis, recht-toe-recht-aan, zonder snelwegen is 2100 km vanuit Overpelt. Ik heb een linkje gemaakt naar Google Maps. Heenreis in grote lijnen versie 24 maart
Ik zou me hierop baseren als ik mijn eigen route zou uitwerken met MotorOnroute en Basecamp.
Jammer dat het niet lukte, maar het voordeel is, meer tijd om voor te bereiden!

Voor wie graag een mooie algemene site wil over de pelgrimstocht (vanuit overal uit Europa):

Herfst/winter 2014 heeft me wel aan het denken gezet: "Erwin, das een hele afstand, ga je nu op reis om te kunnen zeggen nadien: "Ik ben naar Santiago geweest met de motor"? De geloofsbrief die je ontvangt bij aankomst, na voorleggen van je stempelboekje, heeft me al vanaf het begin niet geboeid. Mijn hoofdmotivatie is in deze periode wel helemaal bijgestuurd.

Wat kan deze reis eigenlijk betekenen? Het doel willen bereiken of de weg er naar toe? Meer als 4000 km afleggen en dan vergeten hoeveel moois je onderweg kan tegenkomen? Das toch te idioot om dat als motief te nemen hé :-). Neen, als ik ga, dan wil ik ontdekken, mensen ontmoeten en genieten van het moment.

Je doorkruist heel Frankrijk. Ik wil enigszins wel een vrij directe weg nemen, doch absoluut geen snelwegen en het liefste van alles, kleine binnendoorweggetjes. Als je eerlijk bent met jezelf, ook de tijd nemen om iets te zien onderweg, een foto of filmpje waardig. De dag laten starten met een lekker rustig ontbijtje, koffie niet te vergeten! Mooie motorwegen uitkiezen, eventuele uitzichtspunten. Tijd voor een sigaartje en een hapje/drankje onderweg en dan toe te komen in je hotel.

Ja lap....daar kom ik al een eerste moeilijkheid tegen. Hoe plan je nu een meerdaagse tocht, relaxed rijden, open staan voor ontmoetingen en avonturen, onverwachte momenten beleven en toch op tijd op je slaapplek toekomen?

Zegge en schrijven 2015... Maartje & ik, we gaan samen op motorvakantie.... met de aanhanger naar Zwitserland, tante Rita bezoeken, een paar daagjes genieten in de chalet en wat sightseeing met de motor, hebben we een nieuwe chalet gehuurd in des Grandes Alpes om via de Vogezen (La Mouche) terug te keren. Ons reisverhaal vind je met dagfoto's terug op dit blog: Motorvakantie 2015 Des Grandes Alpes  Geen ruimte voor de Compostella-reis.
Nieuw jaar, nieuwe kansen.... lukt het om in 2016 Santiago te bereiken met de motor?

Op vlak van motorrijden, is mijn beschikbare tijd helemaal anders geworden door de opstart van ons Waldhotel Einstein in Sauerland. Ik heb in 2016 vaak een gevoel gekend, dat het motorrijden helemaal op de achtergrond geraakte. Als er een moment (lees als: "tijd zonder druk") ontstond om motor te gaan rijden, (met schappelijk weer) liet mijn lichaam weten dat ik moe was. Eenmaal op de motor gezeten, kreeg ik weer energie. Terug thuis.... herinnerde onafgewerkte taken, dat het eigenlijk beter was geweest om die aan te pakken (en zo ook voor energie zorgde). Wat ook een soort van onbalans zorgde in mijn hoofdje, waren de motortochten zelf. Hoezo.... de motortochten zelf?

Tegelijkertijd wou ik zo veel tochten (voor mijn gasten) voorbereiden en zelf voorrijden. De zomer was al een flink eind gevorderd, en zat met een onbevredigd gevoel naar het motorrijden toe....  Ik begon uit te kijken naar oktober 2016. We hadden besloten, om dan 14 dagen het huis dicht te doen. Vakantie..... en dat is voor mij een kans om te gaan motorrijden samen met Maartje (zoals in de voorgaande jaren)
Maar....  we zijn altijd eerlijk met ons gevoel en naar elkaar toe. Maartje wou niets liever dan rust en ik wou niets liever dan op avontuur met de motor. We beslissen op een bepaald moment, dat ieder zijn eigen invulling gaat geven. Maartje gaat op all-inclusive vakantie met haar moeder naar Rhodos, en ik vertrek op reis naar Santiago de Compostella. Yeaahhhhh het gaat eindelijk gebeuren!!!!

Doch hoe dichter ik mijn vakantie naderde, hoe onzinniger ik mijn eigen plan vond. Uiteindelijk sloot ik een compromis. Ik zal het proberen te verduidelijken.

In 2016 hebben we zonder pauzes steeds doorgewerkt, 7 dagen op 7. En achteraf, merkten we pas hoe diep we in onze reserves zijn gegaan. Kleine dingen, die weinig energie of aandacht vragen, schieten er dan al snel over. Voor grotere plannen hadden we al helemaal geen tijd. Als je dit allemaal op een hoopje legt, wordt dit al een flinke berg. En laat ik nou net van de bergen houden ;-) Meteen wil ik graag Gijs bedanken, die regelmatig een waarschuwing uitstuurde, om niet te hard te blijven doorgaan met werken.

Veertien dagen om bijna 5000 motorkilometers af te leggen. Trouw blijven aan je concept: "De weg is belangrijker dan het doel". Luisteren naar je lichaam! Een goede voorbereiding is het halve werk.
Verstand op nul en gaan met die banaan? 

Ik herinner me nog...in de weken voor de vakantie, moest nog ontzettend veel geregeld worden. Eigenlijk rennen voor elke minuut, zonder hier in detail te treden. (zie onze gezamelijke fotoblog) Zondags de laatste gasten uitgezwaaid, alles opruimen, poetsen en voorbereiden voor de nieuwe gasten na onze vakantie. 

's Maandags de eerste dag...een rush om alles bij elkaar te zoeken (met handige lijstjes welliswaar) in Duitsland, naar België crossen met aanhanger, daar alles verzamelen (en regelen) en 's nachts net klaar geraakt, motor op de aanhanger, alle spullen in de auto, en dan alles loslaten door een goede slaap.

In het archief hier op de blog (oktober 2016), krijg je een inkijk met foto's per dag.

Ik had verschillende plannen bedacht, om mijn eerste grote avontuur (in mijn eentje) in te vullen. Ik heb de laatste optie gekozen: Rij naar je startpunt in de Ardeche, kijk naar het weer, vertrouw op je Michelinkaart & Garmin en bekijk het per dag. Het zal stevig doorrijden worden tot Santiago en houd rekening met de terugreis, ook al is het een marathonrit!

Belangrijke noot: met de motor kom ik niet op snelwegen (ook niet als het op moet schieten)

 l
wordt vervolgd! (tot oktober 2020)















x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten